David van der Wee van Carwash van Veen in Assen Foto’s: Chantal Kruger
Carwash van Veen in Assen is onlangs flink vernieuwd. Dat was ook wel nodig, want de oude wasstraat was al bijna 20 jaar oud. Eigenaar David van der Wee neemt ons mee terug in de tijd en blikt vooruit op de toekomst. “Een wasstraat blijft altijd bestaan, want ook elektrische auto’s worden vies.”
Eigenaar David van der Wee nam de wasstraat in 2017 over van zijn schoonvader, samen met zijn vrouw en zwager. Ze runnen Autobedrijf van Veen met een Hyundai en Suzuki-dealerschap en een Bosch Car Service. En een groot autowascomplex met een nieuwe wasstraat, een zestal wasboxen en tien stofzuigplaatsen. “Wij hadden vooral verstand van auto’s en niet van autowassen. Daar kwam in 2018 verandering in, toen ook de wasstraat onder ons beheer kwam.”
Tiem van Veen begon in 1976 met een tankstation. Daarbij kwam al snel een wasgelegenheid, met eerst een rollover en daarna een kleine wasstraat met een aantal wasboxen. In 2000 is er een extra hal bijgebouwd en is de wasstraat verlengd. In 2003 is de laatste serieuze update geweest met nieuwe machines. “Mijn schoonvader runde de wasstraat altijd zelf. Maar omdat hij ouder werd, kwam dat steeds meer bij ons te liggen. Toen heb ik gezegd: dat ding is 20 jaar oud. Of we stoppen ermee, of er komt een nieuwe. Ik had geen zin om zoveel tijd ermee bezig te zijn. Toen hebben we vorig jaar besloten om de wasstraat te vernieuwen.”
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
Dat ging volgens Van der Wee niet zonder slag of stoot. “We zijn in eerste instantie met de bank gaan praten, want dat kost natuurlijk een paar centen. Maar in het begin kan alles, en op het eind kan niets. We hebben toen besloten om het zelf te financieren, samen met mijn schoonvader.” Ze gingen op zoek naar een leverancier en besloten uiteindelijk om met Christ in zee te gaan. Carwash van Veen heeft nu een nieuwe Christ Evo-wasstraat van 34 meter lang, met een 4S-module borstel carrousel met zes borstels, een polish-station, lavaboog en drogers.
180 graden
“Als je het nieuw bouwt, dan moet je het ook meteen goed doen. Anders heeft het geen zin”, vindt Van der Wee. “We hebben het hier 180 graden gedraaid. Het ging van functioneel oud naar modern, strak en schoon. En nergens is op bespaard. Zo hebben we gekozen voor binnenverlichting met LED, die je in allerlei kleuren kan instellen. Dat is puur voor de beleving. De voorgevel van het pand is opnieuw gerenoveerd. Wanneer je aan komt rijden, ziet het er ook nieuw uit. Niet dat je een nieuwe machine in een oud pand hebt staan, dat wil je niet. Ook zit er een nieuwe betonvloer in.” Met de wasboxen wil David later aan de slag: “Die functioneren nog prima”.
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
“Overigens is heel praktisch om een eigen wasstraat te hebben bij het autobedrijf. We kunnen onze eigen klanten heel makkelijk sturen om bij ons te komen wassen. Zo geven we bij elke auto die we afleveren een waspas met een tegoed erop. En na een eerste keer gratis wassen, blijven ze vaak komen. Voor onze klanten van de werkplaats en klanten die bijvoorbeeld langs zijn geweest voor een grote beurt, geldt dat ook. Dat is een stukje service. Daarnaast wassen we veel zelf. We verkopen 500 auto’s per jaar, en die moeten allemaal gemiddeld twee keer gewassen worden. Wanneer ze bij ons binnenkomen, en wanneer ze er weer uitgaan. Zo’n 3.000 tot 4.000 wassingen in het jaar doen we dus zelf.”
Concurrentie
Drie maanden na de overname van de wasstraat in 2018, bleek een andere carwash-eigenaar uit Assen een tweede carwash te gaan bouwen op 150 meter afstand van die Van Veen. “Dat was mooi zuur. Tegelijkertijd was het ook een extra reden om de wasstraat eens goed aan te pakken. Onze concurrent kwam met een nieuwe carwash van een half miljoen euro. Dan kan je niet achterblijven met een oude wasstraat. Of je moet op de prijs gaan zitten, maar dat kost je uiteindelijk omzet.”
Hoewel er sinds 2018 met de oude wasstraat niets is verdiend, ziet de toekomst er nu een stuk beter uit. “Het heeft achteraf enorm geholpen dat we hier in Assen naamsbekendheid hebben. Nu we weer open zijn, zien we veel vaste klanten terugkomen. Die zijn ons niet vergeten. Dat is een goed teken. Veel mensen zijn ook nieuwsgierig naar het resultaat. Die zien iets nieuws en denken: even kijken hoe het geworden is. We krijgen veel positieve reacties. Met onze nieuwe wasstraat kunnen we weer voldoen aan de wens van de veeleisende rijder.”
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
Het is volgens David nog moeilijk in te schatten of de vernieuwingen veel gaan opleveren. “Natuurlijk wassen we nu veel meer auto’s, en de prijs hebben we ook wat omhoog kunnen brengen omdat alles nieuw is. Maar je hebt natuurlijk ook meer kosten dan voorheen. Het heeft tijd nodig. Je gaat niet van de één op de andere dag een ton extra omzet draaien. Dat moet groeien. De start was hoe dan ook super. Het werd ineens hartstikke druk, dus dat is mooi. Nu afwachten hoe het de rest van het jaar verloopt.”
Autowassen blijft
“We kunnen in ieder geval weer 15 jaar vooruit. Ik geloof zeker in de toekomst van de carwash. Dat is ook de reden dat we erin hebben geïnvesteerd. Met ons autobedrijf zijn we nu dealer van twee merken, maar ik weet niet of ik dat over tien jaar nog steeds ben. We hebben onze werkplaats, maar wanneer we straks volledig naar elektrisch gaan, hoeveel moet er dan nog aan de auto’s worden gesleuteld? Natuurlijk zal het wel blijven, maar het wordt anders. Dat geldt ook voor het aangrenzende BP tankstation. Over een aantal jaren rijden auto’s op stroom en hoef je ook geen tankstation meer te hebben. Daarentegen maakt het niet uit wat voor auto je hebt, ook elektrische auto’s worden vies. Mensen willen in een schoon voertuig blijven rijden, ongeacht model en type auto. En thuis de auto wassen wordt steeds meer aan banden gelegd vanwege waterbesparing. Dus een wasstraat zal wel het laatste zijn wat er in de toekomst uitgaat. Of ze moeten een zelfreinigende lak uitvinden, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.”